03-10-2015, 08:54 AM (This post was last modified: 03-10-2015, 09:27 AM by Dee van de Zee.)
Bram Wrote:Hoewel voetbal grotendeels emotie is, kun je ook niet om de economische wetmatigheid heen. En dan moet je toch toegeven dat er in België geen plaats meer is voor 34 (semi-)profclubs. Met alle respect voor de Dessels en Heisten van deze wereld.
Akkoord dat er geen plaats is voor 34 profclubs.
Maar waarom zouden er in de hoogste afdelingen geen amateurs mogen spelen?
Toen KV in de jaren 80 maar niet uit de derde klasse geraakte, droomden we er van om ooit in de eerste klasse te kunnen spelen.
Bij clubs als waregem, beveren, waterschei en winterslag speelden toen nog amateurs.
Dat maakt een groot deel van de aantrekkingskracht van het voetbal, dat David het kon opnemen tegen Goliath en eventueel zelfs nog kon winnen ook.
Waarom moet heel het Belgisch voetbal meedraaien in de ijdele hoop van anderlecht en brugge om de kloof met de europese top te verkleinen?
@ dee van de zee: hoewel ik zelf nostalgisch van aard ben en het voetbal vroeger inderdaad meer charme had, heeft het weinig zin om eraan vast te klampen. Voetbal is deels een economisch gegeven geworden waar je niet van onderuit kan. Hoe kan bvb. een Dessel nog overleven in tweede klasse, waar je x aantal semiprofs moet hebben, waar je in orde moet zijn met veiligheid, infrastructuur, ... maar waar er amper 500 man ih stadion zit? Dus ofwel moet je dan inkrimpen, ofwel die eisen minder streng leggen. Maar zoals ik zei, de economie speelt meer en meer mee, hoe jammer dat soms ook mag zijn.
Ik ben trouwens ook voorstander van een inperking van het aantal buitenlanders (of toch zeker aantal niet-EU spelers). Taferelen zoals Moeskroen dat met elf Fransen speelt, vind ik persoonlijk schandalig. Een ploeg moet nog altijd spelen met spelers die een band hebben met de club en liefst met X aantal streekspelers.
Hoe mooi was het niet vroeger dat die ploegen over een periode van vijf jaar bleven spelen met zeven, acht dezelfde spelers in het elftal. Hoe lang speelden wij hier niet met Renty, Lycke, Bonomi, De Waele, Cuffez, Nierynck, Obi, ... in de ploeg ? Allemaal spelers die ofwel uit de streek kwamen, ofwel een band ontwikkelden met de club. Maar tijden veranderen nu eenmaal, hoe jammer het soms ook is.
Noem het nostalgie, als je wilt.
Ik noem het een kritische kijk op de dictatuur van het geld.
Er moeten in de maatschappij naïevelingen zijn die zich afvragen of de nieuwe kleren van de keizer echt zo fantastisch zijn.
Zijn die hoge eisen er om het voetbal (beleving en spelniveau) beter te maken of zijn ze er om de positie van de toplaag te consolideren/versterken? Dat is de hamvraag.
De evolutie is inderdaad onomkeerbaar als iedereen gedwee mee loopt.
Ik ben het eens met je Bram, economie/marketing/sponsors/geld ...
maar quote toch een vraag van Dee van de Zee die ik mij ook stel:
Dee van de Zee Wrote:Zijn die hoge eisen er om het voetbal (beleving en spelniveau) beter te maken of zijn ze er om de positie van de toplaag te consolideren/versterken? Dat is de hamvraag.
Erudict Wrote:In dat nieuwe systeem zou KVO, zonder MC, waarschijnlijk in 3de klasse gaan spelen.. Slik!
Voilà. Dankzij MC kunnen we meedraaien in het actuele systeem (merci Marc!!!).
Er komt echter ook een post-Coucke-tijdperk. Zal er dan ook nog plaats zijn voor ons in het nieuwe systeem?
Dee van de Zee Wrote:Noem het nostalgie, als je wilt.
Ik noem het een kritische kijk op de dictatuur van het geld.
Er moeten in de maatschappij naïevelingen zijn die zich afvragen of de nieuwe kleren van de keizer echt zo fantastisch zijn.
Zijn die hoge eisen er om het voetbal (beleving en spelniveau) beter te maken of zijn ze er om de positie van de toplaag te consolideren/versterken? Dat is de hamvraag.
De evolutie is inderdaad onomkeerbaar als iedereen gedwee mee loopt.
De waarheid zal, zoals meestal, wel ergens in het midden liggen zeker?